01 Temmuz 2022
Ekonomik Açıdan Espor
Tarihi 1970'li yıllara dayanan espor özellikle 2010'dan sonra çevrimiçi akış platformlarının devreye girmesiyle milyar dolarlık devasa bir endüstri haline gelmiştir. Turnuvalarının popülerliği arttıkça sponsorluklar ve reklamlardan elde edilen gelirler ciddi anlamda artmıştır. Bugün dünyanın en çok kazanan futbolcusu olan Cristiano Ronaldo'nunda reklamlardan ve sponsorluklarından kazandığı para, kulübünden elde ettiği kazancı gölgede bırakmaktadır. Bu nedenle pazarlama açısından spor ile esporun büyük bir benzerlik içerisinde olduğu görülebilir. Çünkü espor takımlarının gelirlerinin %90'ını reklam gelirleri ve sponsorluklar oluşturmaktadır. Yine dev futbol ekonomisinde olduğu gibi oyuncuların t-shirtleri gibi kozmetikleri ile kullandıkları mouse padleri gibi araçlarının satışları da gerçekleşmektedir. Bugün ülkemizin lokomotif sporu olan futbolda kulüplerimiz adeta Avrupa turnuvalarından gelirlere bel bağlamış vaziyettedir. Bu gelirlerin önemi onlar için büyüktür. Esporda da önemli turnuvaların ödül miktarları yeni kurulan ve büyük hedefleri olan espor takımlarının hayallaerini süslemektedir. Ekonomik anlamda gelinen noktayı ve kaydedilen gelişimi anlatabilmek adına 2020 yılında League of Legends oyununun uluslararası turnuvasında toplam
4,9 milyon dolarlık ödül dağıtımının gerçekleştiğini belirtebiliriz (Kengo Miyakoshi, The Economics of Esports).
20 yıl önce espor oyuncuları sadece ödül paraları ve düşük miktardaki maaşlarla geçimlerni sağlayabilmekteydi. Bugün esporda profesyonel sporcuların kazandıkları yıllık ücretler 75 bin dolardan başlayıp milyon dolarlara kadar çıkabilmektedir. İyi performans gösterenler değişik ülkelerin espor takımlarına transfer olabilmektedirler. Kulüpler oyuncularını elinde tutabilmek adına sözleşmeler yapmaktadırlar. Ancak buradaki problem transfer marketinin ve sözleşmelerin oyundan oyuna epey değişiklik göstermesidir. Bazı oyunlarda bugün futbolda olduğu gibi transfer dönemleri mevcut olsa da genel olarak bakıldığında modern sporda olduğu gibi organize bir finansal yapı mevcut değildir. Bu anlamda espor, modern sporun yüzyıllar içerisinde elde ettiği
kümülatif birikimden kaynaklı olgunluğu henüz yakalayamamıştır (Graham Ashton, How the Esports Player Transfer Market Differs from Soccer or the NBA).